Η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας για τις αναγκαίες τροποιήσεις στη λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων
Ο Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας, Ελευθέριος Κρητικός, σε απάντηση στην με αρ. 4602/09-04-2025 Ερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου της ΝΔ κ. Κωνσταντίνου Κεφαλογιάννη για τις αναγκαίες τροποποιήσεις στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των επιχειρηματικών πάρκων, αναφέρει τα εξής:
Η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, στο πλαίσιο υποστήριξης των παραγωγικών μονάδων της ελληνικής βιομηχανίας και, γενικότερα, των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, προωθεί την ίδρυση και ανάπτυξη των Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρησιακών Δραστηριοτήτων (Ο.Υ.Μ.Ε.Δ.) που αποτελούν οργανικά ολοκληρωμένα σύνολα δομών, υπηρεσιών και υποδομών.
(α) Με το ν.4982/2022 (Α΄195) εκσυγχρονίστηκε το κανονιστικό πλαίσιο για τους Ο.Υ.Μ.Ε.Δ., με βασικό άξονα την αναμόρφωση της αδειοδοτικής διαδικασίας για την ίδρυση νέων Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. και την εναρμόνιση των κανόνων για τη λειτουργία των υφιστάμενων μέσω της ένταξής τους σε ένα ενιαίο κανονιστικό πλαίσιο. Σημειώνεται ότι ανάλογα με το χρόνο έκδοσης της έγκρισης ίδρυσης οι Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. αυτοί ρυθμίζονταν από τρεις διαφορετικούς νόμους, το ν.4458/1965 (Α’ 33), το ν.2545/1997 (Α’ 254) και το ν.3982/2011 (Α’ 143), γεγονός που προκαλούσε σοβαρές δυσκολίες στην ενιαία αντιμετώπιση και ρύθμισή τους.
Η διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας ενός Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. οικοδομείται επί της ουσιαστικής συνεργασίας της Ε.Α.Δ.Ε.Π. και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και ως εκ τούτου, ο ρόλος των εγκατεστημένων επιχειρήσεων παραμένει κρίσιμος σε οποιοδήποτε μοντέλο διαχείρισης των επιχειρηματικών πάρκων.
Όσο αφορά την περίπτωση όπου προκύπτουν διαφωνίες ανάμεσα στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις και την Ε.Α.Δ.Ε.Π. στο άρθρο 26 προβλέπεται η δυνατότητα διαμεσολάβησης όπου «Κάθε διαφορά από τη σύμβαση εγκατάστασης του άρθρου 24 ή ευρύτερα από τον παρόντα, δύναται να υπάγεται σε δι αμεσολάβηση, με ανάλογη εφαρμογή του ν.4640/2019 (Α’ 190)».
Η ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας και η στήριξη της λειτουργίας των επιχειρηματικών πάρκων αποτελεί τον βασικό στόχο της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας και του Υπουργείου Ανάπτυξης και προκειμένου ο ως άνω στόχος να επιτευχθεί όσο το δυνατό αποτελεσματικότερα, γίνονται συστηματικές ενέργειες για τη συνεχή βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου για τα Επιχειρηματικά Πάρκα με διαρκή προσαρμογή στα νέα δεδομένα αφουγκραζόμενοι τις ανάγκες της κοινωνίας, της αγοράς και της εγχώριας μεταποίησης, καλλιεργώντας έτι περαιτέρω τις υγιείς βάσεις αναδιάταξης της λειτουργίας των Επιχειρηματικών Πάρκων.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης είναι σε διαρκή διαβούλευση τόσο με τους εκπροσώπους των εγκατεστημένων επιχειρήσεων όσο και με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ως το Φορέα Ανάπτυξης και Διοίκησης των περισσότερων Επιχειρηματικών Πάρκων, για θέματα που αφορούν την εφαρμογή του ν.4982/2022 για τα Επιχειρηματικά Πάρκα και επανεξετάζει κάθε αίτημα που εκφράζεται με βασική προτεραιότητα την στήριξη της επιχειρηματικότητας με τους καλύτερους δυνατούς όρους και με αίσθημα διαφάνειας και δικαιοσύνης. Κάθε απόφαση που λαμβάνεται θα είναι επ’ ωφέλεια όλων, ώστε να μην απορρυθμιστεί το αναπτυξιακό μοντέλο, αλλά και να μην οδηγεί σε ρύθμιση που θα λειτουργήσει σε βάρος των εγκατεστημένων επιχειρήσεων.
(β) Ο ν.4982/2022 ενεργοποιείται μέσω των κανονιστικών του αποφάσεων. Δυνάμει αυτού, έως σήμερα έχουν δημοσιευτεί:
1. Η υπ’ αρ. 18211/24-2-2023 (Β΄1147) ΚΥΑ για την «Διαδικασία καθορισμού, οριοθέτησης, οργάνωσης, των απαιτούμενων δικαιολογητικών, των όρων δόμησης, καθώς και του τρόπου λειτουργίας και διαχείρισης των Επιχειρηματικών Πάρκων Μεμονωμένης Μεγάλης Μονάδας.
2. Η υπ’ αρ. 16942/22-2-2023 ΥΑ για τη Διαδικασία και τον προσδιορισμό φακέλου για την υπαγωγή των ΟΥΜΕΔ που διέπονται από τους ν. 4458/1965, 2545/1997 και 3982/2011, στις διατάξεις του ν. 4982/2022. Σημειώνουμε ότι δυνάμει αυτής έως σήμερα έχουν υπαχθεί στο νέο ενιαίο κανονιστικό πλαίσιο 27 Επιχειρηματικά Πάρκα με έκδοση ισάριθμων αποφάσεων υπαγωγής.
3. Η υπ’ αρ. 19095/6-3-2025 ΥΑ (Β΄1206) για τον καθορισμό του τύπου και του περιεχομένου της βεβαίωσης συμβατότητας δραστηριότητας για την εγκατάσταση επιχειρήσεων σε Επιχειρηματικό Πάρκο.
4. Η υπ΄ αρ. 29577/11-4-2025 ΥΑ (Β΄2025) για τον ορισμό των βασικών αρχών εκπόνησης του
Επιχειρησιακού Σχεδίου για την Ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων στην Ελληνική Επικράτεια.
Προς δημοσίευση έχει σταλεί επίσης, η υπ’ αρ. 25386/28-3-2025 ΥΑ «Εποπτεία και έλεγχοι στη λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων, κλιμάκωση και κριτήρια επιμέτρησης των κυρώσεων που επιβάλλονται σε παραβάσεις του ν. 4982/2022, διαδικασία επιβολής κυρώσεων, κατ’ εφαρμογή της περ. α΄ της παρ. 15 του άρθρου 46 του ν. 4982/2022 (Α΄ 195)».
Στο πλαίσιο της ως άνω Υπουργικής Απόφασης εξειδικεύεται η μορφή και το περιεχόμενο της εποπτείας, η οποία συνίσταται στη διενέργεια τακτικών και έκτακτων ελέγχων επί των Ε.Π., για τη διαπίστωση της τήρησης του ν. 4982/2022, των όρων της απόφασης έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξη ς του Ε.Π., της ανάπτυξης του εγκεκριμένου Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής και της εύρυθμης λει τουργίας, διαχείρισης και συντήρησης των κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων του Ε.Π..
Προς υπογραφή από τα συναρμόδια Υπουργεία έχουν τεθεί τρεις Κοινές Αποφάσεις και συγκεκριμένα:
1. Η απόφαση με αντικείμενο τη «Ρύθμιση των λεπτομερειών για την ανάπτυξη και λειτουργία
Επιχειρηματικού Πάρκου Εξυγίανσης κατ’ εφαρμογή της παρ. 10 του άρθρου 46 του ν. 4982/2022».
2. Η απόφαση με αντικείμενο τη «Ρύθμιση των λεπτομερειών για τη σύσταση Μητρώου Αδρανών
Βιομηχανικών Κτιρίων κατ’ εφαρμογή της παρ. 16 του άρθρου 46 του ν. 4982/2022 (Α΄ 195)».
3. Η απόφαση με αντικείμενο τη «Ρύθμιση των λεπτομερειών για την επέκταση και λειτουργία του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων κατ’ εφαρμογή της παρ. 17 του άρθρου 46 του ν. 4982/2022 (Α΄ 195)».
Τα σχέδια των υπολοίπων κοινών υπουργικών αποφάσεων βρίσκονται στο τελικό στάδιο επεξεργασ ίας και διαβούλευσης, προκειμένου να τεθούν άμεσα προς υπογραφή.
Επιπλέον, δημοσιεύτηκε και η υπό στοιχεία 33671/02-05-2025 (ΑΔΑ: ΡΨΤΡ46ΝΛΣΞ-ΣΨ3) εγκύκλιος για την ορθή ερμηνεία του άρθρο 24 του ν.4982/2022 περί της Σύμβασης Εγκατάστασης.
γ) Ως προς τα Επιχειρηματικά Πάρκα που έχουν ιδρυθεί σύμφωνα με το ν.4982/2022, δεν έχει ακόμ η ολοκληρωθεί η διαδικασία εξέτασης υποβληθείσας αίτησης έγκρισης ανάπτυξης, ενώ, έως σήμερα, έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του εν λόγω νόμου τα εξής Επιχειρηματικά Πάρκα:
1. Σχιστού ΕΠ ΤΥΠΟΥ Β 100/Β/25-2-1988 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν. 2545/97 Υπαγωγή στον ν.3982/2011 (892 Β’2013) Υπαγωγή στον ν.4982/22 (6003 Β'2023)
2. Θεσσαλονίκης ΒΙΠΕ 828/Β/11-12-1965 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (3362 Β’ 19-5-2023, 3769 Β’ 8-6-2023)
3. Έδεσσας ΒΙΠΕ 757/Β/24-10-1984 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (5587 Β'2023)
4. Σερρών ΒΙΠΕ 10/Δ/25-1-1977 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (4882 Β’2023)
5. Κάτω Γέφυρας Θεσσαλονίκης ΕΠ ΤΥΠΟΥ Β 462/Β/5-4-2000 2545/97Υπαγωγή στον ν.3982/2011 (2335 Β’ 2013) Υπαγωγή στον ν.4982/2022 (4073 Β'2024)
6. Αλεξανδρούπολης ΒΙΠΕ 374/15-4-1980 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (4159 Β’2023)
7. Δράμας ΒΙΠΕ 626/Β/21-6-1974 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (4065 Β’2023)
8. Καβάλας ΒΙΠΕ 276/Β/26-3-1977 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (4064 Β’2023)
9. Κομοτηνής ΒΙΠΕ 976/Β/27-7-1976 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (4066 Β’2023)
10. Ξάνθης ΒΙΠΕ 626/Β/21-6-1974 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (4823 Β΄2023)
11. Ορεστιάδας ΒΙΟΠΑ 312/B/16-4-1997 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (5185 Β’2023)
12. Σαπών ΒΙΟΠΑ 882/Β/19-8-1998 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (4872 Β’2023)
13. Φλώρινας ΒΙΠΕ 626/Β/21-6-1974 Ν.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (4850 Β’2023)
14. Καστοριάς ΒΙΠΑ 1465/Β/24-10-2005 ν. 2545/97 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (6584 Β')
15. Πρέβεζας ΒΙΠΕ 626/Β/21-6-1974 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (3986 Β’2023)
16. Βόλου-κύρια ΕΠ ΤΥΠΟΥ Α 422/Β/6-7-1966 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.3982/11 (895 Β’ 2016) Υπαγωγή στον ν.4982/2022 (3447 Β'2024)
17. Βόλου-παράρτημα ΒΙΠΕ 1139/Β/30-12-1972 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (4849 Β’2023)
18. Καρδίτσας ΒΙΠΕ 531/Β/23-8-1990 N.4458/65Υπαγωγή στον ν.4982/22 (4161 Β’2023)
19. Λάρισας ΒΙΠΕ 393/Β/22-4-1977 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (4074 Β΄2023)
20. Βόλου ΒΙΟΠΑ 884/Β/8-10-1997 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (5815 Β')
21. Πατρών ΒΙΠΕ 1139/Β/30-12-1972 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (4102 Β΄2023)
22. Λαμίας ΒΙΠΕ 911/Β/11-10-1979 N.4458/6 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (4049 Β’2023)
23. Άμφισσας ΒΙΟΠΑ 157/Β/24-2-1998 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (5566 Β΄2023)
24. Ηρακλείου ΒΙΠΕ 433/Β/2-7-1969 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (4066 Β’2023)
25. Καλαμάτας- Μελιγαλά ΒΙΠΕ 60/Β/15-2-1983 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (5457 Β'2023)
26. Καλαμάτας- Σπερχογείων ΒΙΠΕ 626/Β/21-6-1974 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (5862 Β')
27. Τρίπολης ΒΙΠΕ 626/Β/21-6-1974 N.4458/65 Υπαγωγή στον ν.4982/22 (5199 Β΄2023)
(δ) Δεν υπάρχει στην υπηρεσία αίτημα για την μεταβίβαση της διοίκησης και διαχείρισης Επιχειρημ ατικού Πάρκου σύμφωνα με το άρθρο 27 του ν.4982/2022.
(ε) Ως προς τη ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου ισχύουν τα ακόλουθα:
Η ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου έχει έκταση 2.051.373,11 τ.μ. και αναπτύσσεται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Ηρακλείου της Περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου Κρήτης και είχε ιδρυθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4458/1965.
Στη συνέχεια η ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου υπήχθη στις διατάξεις του ν.4982/2022 με την υπουργική απόφα ση υπ’αρ. 55684/19.6.2023 (Β΄ 4066) κατόπιν αιτήματος της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. ΑΕ. Με την εν λόγω υπ ουργική απόφαση η ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου αντιστοιχήθηκε και μετονομάσθηκε σε Επιχειρηματικό Πάρκ ο τύπου Α1 Ηρακλείου. Η εταιρεία ανάπτυξης (Ε.Α.Ν.Ε.Π.) του Επιχειρηματικού Πάρκου Ηρακλεί ου τύπου Α1 είναι η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. Α.Ε..
Επισημαίνεται ότι, στο πλαίσιο των παρεμβάσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, συ γκεκριμένα στη δράση «ΝΕΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΠΑΡΚΑ», έχει εγκριθεί με την υπ’αρ. 126532 –
29/12/2023 υπουργική απόφαση (αδα 6ΑΜ846ΝΛΣΞ-ΛΛ3) έργο για τον εκσυγχρονισμό/αναβάθμι ση της ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου συνολικού προϋπολογισμού 3.860.000,00€ και δημόσια χρηματοδότηση
1.796.000,00€.
ΑΚΡΙΒΕΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ
Ο προϊστάμενος του Τμήματος Εξυπηρέτησης
Κοινού και Πρωτοκόλλου κ.α.α. ΓΕΝΝΑΙΟΥ ΕΥΣΤΑΘΙΑ
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΚΡΗΤΙΚΟΣ