Αντίστροφη μέτρηση για τη μείωση των εργοδοτικών εισφορών 1,6 εκ. μισθωτών πλήρους απασχόλησης
Ο προϋπολογισμός του 2020, προβλέπει μείωση 0,9% στις εν λόγω εισφορές από την 1η/7/2020. Η μείωση ξεκινά για τη μείωση των εισφορών 1,6 εκατομμυρίου μισθωτών πλήρους απασχόλησης, οι οποίοι απασχολούνται σε 260.000 επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα.
αυτή θα αφορά στις εισφορές υπέρ ΟΑΕΔ-ΟΕΕ-ΟΕΚ και θα μοιρασθεί μεταξύ των εργοδοτών και των εργαζομένων. Οι εργοδοτικές εισφορές θα μειωθούν κατά περίπου 0,5%, ενώ οι εργατικές εισφορές κοντά στο 0,4%. Έτσι οι συνολικές εισφορές επί των αποδοχών των πλήρως απασχολούμενων θα μειωθούν στο 39,6% τον ερχόμενο Ιούλιο έναντι του 40,5% που θα είναι έως και τον Ιούνιο.
Έπειτα από την επικείμενη μείωση των εισφορών, οι εργοδοτικές εισφορές θα μειωθούν στο 24,3%, έναντι 24,8%, ενώ οι εργατικές εισφορές θα υποχωρήσουν στο 15,3%, έναντι του 15,7%. Η μείωση κατά 0,5% των εργοδοτικών εισφορών οδηγεί σε ποσοστιαία μείωση δύο μονάδων στο σύνολο των εργοδοτικών εισφορών (οι οποίες υπολογίζονται επί των μεικτών προ φόρων αποδοχών των εργαζομένων) και σε αντίστοιχη αύξηση της ρευστότητας των επιχειρήσεων.
Η μείωση 0,4% των εργατικών εισφορών οδηγεί σε ποσοστιαία μείωση 2,9% του συνόλου των κρατήσεων που καταβάλλουν οι εργαζόμενοι επί των μετά φόρων αποδοχών τους και, έτσι, σε αντίστοιχη αύξηση των καθαρών αποδοχών τους.
Ωστόσο, σύμφωνα με ορισμένα σενάρια, δεν θα πρέπει να αποκλείεται είτε μεγαλύτερη του 0,9% μείωση των εισφορών τον ερχόμενο Ιούλιο, είτε νέα μείωση τον Ιανουάριο του 2021. Υπενθυμίζεται πως η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί για τη μείωση των εισφορών των μισθωτών κατά 5 μονάδες έως το 2023.
Κομβικό ρόλο στις τελικές αποφάσεις για τη μείωση των εισφορών θα διαδραματίσουν, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, οι αποφάσεις για την εξέλιξη του κατώτατου μισθού φέτος, αλλά και την επόμενη 3ετία.
Η ΝΔ έχει δεσμευθεί για κατώτατο μισθό 730 ευρώ μέχρι το 2022 (έναντι των 650 ευρώ που είναι σήμερα). Δηλαδή πρέπει να αυξηθεί κατά επιπλέον 10,9% τα επόμενα τρία χρόνια.
Βάσει της υφιστάμενης νομοθεσίας, ο νέος κατώτατος μισθός θα πρέπει να αναπροσαρμοσθεί τον ερχόμενο Ιούλιο, δηλαδή τον ίδιο μήνα, οπότε θα ισχύσουν οι νέες μειωμένες εισφορές για τους μισθωτούς πλήρους απασχόλησης.
Υπενθυμίζεται πως κατ΄ εξαίρεση μόνο για το 2018-19,η προηγούμενη κυβέρνηση αύξησε τον κατώτατο μισθό τον Φεβρουάριο του 2019, κατά 10,9%, αφού πρώτα ψήφισε τροπολογία με την οποία ανακαθόρισε τις χρονικές προθεσμίες που όριζε η σχετική νομοθεσία.
Έτσι, τον ερχόμενο μήνα, αν δεν τροποποιήσει τις χρονικές προθεσμίες της "θεμελιακής" (δηλ. χωρίς τις χρονικές τροποποιήσεις που πέρασε η προηγούμενη κυβέρνηση) υφιστάμενης νομοθεσίας, η νέα κυβέρνηση, θα πρέπει να ξεκινήσει τις διεργασίες προκειμένου να αποφασίσει το ύψος του κατώτατου μισθού έως τα τέλη Ιουνίου (το οποίο θα ισχύσει από τον Ιούλιο ). Βάσει της προεκλογικής εξαγγελίας, ο κατώτατος μισθός πρέπει να αυξηθεί κατά ποσοστό διπλάσιο του ρυθμού ανάπτυξης, δηλαδή κοντά στο 3,5% -4%.
Ωστόσο, αν αποφασισθεί μία τέτοια αύξηση τον Ιούλιο του 2020, κάτι τέτοιο θα απορροφήσει και με το παραπάνω τα κέρδη των επιχειρήσεων από τη μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά τον ίδιο μήνα, τονίζουν με προβληματισμό επιχειρηματικοί κύκλοι στο Capital.gr.
Από την άλλη μεριά, όμως, οι εργαζόμενοι θα δουν μία ακόμα αύξηση στις καθαρές αποδοχές τους το 2020, μετά από τη μείωση των εισφορών τους (σ.σ. 0,4% για τους πλήρως απασχολούμενους), αλλά και τη μείωση των φορολογικών συντελεστών.
Έτσι, δεν λείπουν τα σενάρια που προβλέπουν μία χαμηλότερη από το 3,5% αύξηση στον κατώτατο μισθό, είτε για ένα μερικό "συμψηφισμό" της εξαγγελθείσας αύξησης του μικτού κατώτατου μισθού με μία μεγαλύτερης μείωση των εισφορών.
Επόμενο ορόσημο για τις αποφάσεις τόσο για τις εισφορές των μισθωτών, όσο και για τον κατώτατο μισθό, θα είναι ο Απρίλιος, όποτε θα πρέπει να διαμορφωθεί το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα για το 2020-2023, τονίζουν στελέχη του Υπ. Εργασίας.