Φραγκίσκος Παρασύρης: «Οι αυξήσεις στις χρεώσεις οδηγούν σε ασφυξία τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στις ΒΙΠΕ»
Ο βουλευτής Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ, Φραγκίσκος Παρασύρης, κατέθεσε ερώτηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης, επισημαίνοντας την εκρηκτική αύξηση των χρεώσεων κοινοχρήστων στις Βιομηχανικές Περιοχές της χώρας. Στη ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου, οι δαπάνες αυξήθηκαν σωρευτικά έως 152% σε δύο χρόνια, χωρίς αντίστοιχη βελτίωση υποδομών. Ο Παρασύρης καταγγέλλει μονομερή και αδιαφανή διαδικασία καθορισμού κανονισμών από την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε., υπό πλειοψηφική ξένη ιδιοκτησία, η οποία επιβαρύνει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και υπονομεύει το επενδυτικό περιβάλλον. Η ερώτηση ζητά σαφείς απαντήσεις για την επίβλεψη, τη διαφάνεια και την αναθεώρηση του ν. 4982/2022.
Η ΕΡΩΤΗΣΗ
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Από το 2022 μέχρι σήμερα οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις στις Βιομηχανικές Περιοχές (ΒΙ.ΠΕ.) αντιμετωπίζουν εκρηκτική επιβάρυνση των κοινοχρήστων δαπανών και των λοιπών χρεώσεων που τους επιβάλλονται από την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε. δυνάμει των νέων Κανονισμών Λειτουργίας που θεσπίστηκαν με τον ν. 4982/2022.
Ενδεικτικά στην ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου το συνολικό ετήσιο κόστος των κοινόχρηστων δαπανών, χωρίς την αποκομιδή των σκουπιδιών, ανήλθε το 2022 σε 902.233,12 € ενώ το 2024 ανήλθε σε 1.770.682,90 €.Σωρευτικά μέσα σε μια διετία η συνολική αύξηση ανέρχεται σε ποσοστό 96,26%! Αν συμπεριλάβουμε και την αποκομιδή των σκουπιδιών μέσα στο κόστος του 2024, το ετήσιο συνολικό κόστος των κοινόχρηστων δαπανών διαμορφώνεται σε 2.280.142,61 € όπου η συνολική αύξηση σωρευτικά σε μια διετία ανέρχεται σε ποσοστό 152,72%. Ακόμα και σε τρέχουσα βάση το Γενικό Σύνολο Δαπανών αυξήθηκε από 879.918,64 € το 1ο Εξάμηνο 2024 σε 1.086.535,29 € το 1ο Εξάμηνο 2025, ήτοι αύξηση 23,48%.
Συνεπώς το «καθαρό» κόστος των κοινοχρήστων στην ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου έχει πλέον πολλαπλασιαστεί και μάλιστα σε διάστημα μόλις δύο χρήσεων. Αντίστοιχες πολλαπλασιαστικές αυξήσεις σημειώθηκαν σε όλες τις ΒΙ.ΠΕ. της χώρας. Και για το λόγο αυτό το Υπουργείο Σας έχει δεχθεί την τελευταία διετία πλημμυρίδα κυριολεκτικά διαμαρτυριών από επιχειρήσεις, συνδέσμους, επιμελητήρια και λοιπούς φορείς, χωρίς, όμως όπως φαίνεται, να τις εισακούτε και χωρίς να προβαίνετε σε διορθωτικές κινήσεις. Για το φαινόμενο αυτό έχουν λάβει χώρα πλείστες διαμαρτυρίες και, αντί η Κυβέρνηση αν εισακούσει τις επιχειρήσεις, υιοθετεί άκριτα τις δικαιολογίες της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ΑΕ που ανήκει πλέον πλειοψηφικά σε ένα ξένο fund.
Μάλιστα ο Όμιλος ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. Α.Ε σε σωρευτική βάση για τα έτη 2022–2024 εμφανίζει καθαρά κέρδη μετά από φόρους €3.120.549 (2022: €2.163.875, 2023: €4.267.466, 2024: ζημίες €3.310.792), ενώ η μητρική ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. Α.Ε. καταγράφει σωρευτικά κέρδη €402.463 (2022: €2.417.842, 2023: €3.805.275, 2024: ζημίες €5.820.654). Είναι δε προφανές ότι οι ξένοι επενδυτές-μέτοχοι της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ ΑΕ θα επιδιώκουν διαρκώς την αύξηση των κερδών αυτών, η οποία μπορεί να επιτευχθεί κυρίως με την επιβολή αυξημένων τελών στους πελάτες της, δηλαδή στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις των Βιομηχανικών Περιοχών. Αντί να θεσμοθετηθεί δηλαδή ένα μοντέλο παροχής ανταποδοτικών υπηρεσιών, όπως συμβαίνει με τις δημοτικές υπηρεσίες, έχουμε παραδώσει την διαχείριση των βιομηχανικών σε ένα κερδοσκοπικό fund με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Αυτές οι εξωφρενικές και κυρίως άνευ αντικρύσματος αυξήσεις δεν είναι τυχαίες αλλά επήλθαν μετά την ψήφιση και εφαρμογή του ν. 4982/2022, ενός μονομερούς και άδικου νομοθετικού πλαισίου που ακρωτηρίασε καίρια δικαιώματα των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και επέτρεψε στην ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε. να επιβάλει μέσω προσχηματικών διαδικασιών «ψηφοφορίας» προκαθορισμένους Κανονισμούς Λειτουργίας. Δεν λαμβάνεται υπόψη η βούληση των πραγματικών χρηστών/ιδιοκτητών αλλά η αθροιστική αποτύπωση εκτάσεων («στρέμματα»), στις οποίες συνυπολογίζονται ακόμα και οι εκτάσεις των κοινωφελών-κοινόχρηστων χώρων και των αδόμητων ακινήτων, με αποτέλεσμα την εκ προοιμίου αλλοίωση της πλειοψηφίας και την πρακτική αδυναμία αμφισβήτησης των προς ψήφιση κανονισμών. Παράλληλα, η απουσία εποπτικού διοικητικού ελέγχου στην ασκούμενη διαχείριση, η έλλειψη πρόσβασης των εγκατεστημένων στα πρωτογενή στοιχεία κόστους και στις συμβάσεις ανάθεσης, καθώς και η μη υιοθέτηση υποχρεωτικών, δημοσίων και διαφανών διαδικασιών ανάθεσης τύπου ν. 4412/2016, έχουν οδηγήσει σε καθεστώς ασφυκτικής επιβάρυνσης των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και υποβάθμισης του επενδυτικού κλίματος εντός ΒΙ.ΠΕ.
Σήμερα στο Ηράκλειο, όπως και στις περισσότερες Βιομηχανικές Περιοχές της Χώρας εν έτει 2025 υπάρχουν ελλείψεις σε βασικές και στοιχειώδεις υποδομές (φωτισμός, πεζοδρόμια, ασφάλεια κλπ) και συναντά κανείς εικόνες τριτοκοσμικές. Η Βιομηχανική Περιοχή Ηρακλείου θυμίζει περισσότερο άτυπη και άναρχη βιομηχανική συγκέντρωση και όχι οργανωμένο επιχειρηματικό πάρκο, παρά τα εξοντωτικά κοινόχρηστα που πληρώνουν οι επιχειρήσεις.
Επειδή η κατάσταση αυτή δεν είναι δυνατόν να συνεχιστεί, ερωτάσθε κε Υπουργέ:
α) Γνωρίζετε και θα καταθέσετε στη Βουλή τον πραγματικό αριθμό των επιχειρήσεων που υπερψήφισαν τους «νέους» Κανονισμούς Λειτουργίας, ανά Βιομηχανική Περιοχή; Ζητούμε ρητά τον αριθμό αυτών των επιχειρήσεων και όχι αποτύπωση σε «στρέμματα». Ζητούμε επίσης να προσκομιστεί επίσημη βεβαίωση της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε. με συνημμένη έκθεση των ορκωτών που φέρονται να επέβλεψαν τη διαδικασία, από την οποία να προκύπτει ακριβώς πόσες επιχειρήσεις ψήφισαν υπέρ, ανά Βιομηχανική Περιοχή για την θέσπιση των εκτρωματικών «νέων Κανονισμών Λειτουργίας.
β) Έχουν διεξαχθεί, από τη θέσπιση του ν. 4982/2022 και εντεύθεν αλλά και προγενέστερα, τακτικοί ή/και έκτακτοι έλεγχοι από το Υπουργείο Ανάπτυξης στην ασκούμενη διαχείριση της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε.; Για ποιο λόγο μέχρι σήμερα δεν έχει αποσταλεί κλιμάκιο του Υπουργείου Σας στη ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου ή σε άλλες ΒΙ.ΠΕ. για να διαπιστώσει επιτόπου τις τριτοκοσμικές συνθήκες που καταγγέλλονται, να καταγράψει παραβάσεις και να επιβάλει κυρώσεις όπου απαιτείται; Πότε επιτέλους θα αρχίσουν να διεξάγονται τακτικοί και έκτακτοι έλεγχοι ως προς τις συνθήκες λειτουργίας και τις υποδομές στις ΒΙ.ΠΕ.;
γ) Πότε προτίθεται η Κυβέρνηση να ξεκινήσει επίσημα την διαδικασία αναθεώρησης του ν. 4982/2022, ώστε να ληφθούν υπόψη τα καθολικά αιτήματα των εγκατεστημένων επιχειρήσεων ανά την Ελλάδα και να αποκατασταθεί η θεσμική ισορροπία μεταξύ διαχειριστή και χρηστών των ΒΙ.ΠΕ.;
δ) Σκοπεύει η Κυβέρνηση να θεσπίσει διαφορετική, αντικειμενική και δημοκρατική διαδικασία θέσπισης Κανονισμών Λειτουργίας, με πραγματική ψήφο ανά επιχείρηση και όχι κατά «στρέμμα», ώστε να αποτραπεί η μονομερής διαμόρφωση των κανονισμών από τον διαχειριστή;
ε) Θα υποχρεωθεί η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε. να παρέχει στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις πλήρη, ακώλυτη και σε πραγματικό χρόνο πρόσβαση σε όλα τα πρωτογενή στοιχεία των κοινόχρηστων δαπανών, συμπεριλαμβανομένης της αναλυτικής κατάστασης ανά κωδικό δαπάνης (π.χ., 143, 110, 139), με δυνατότητα ελέγχου των σχετικών συμβάσεων ανάθεσης, τιμολογίων, προϋπολογισμών και απολογισμών;
στ) Θα θεσπίσει η Κυβέρνηση υποχρεωτικό, δημόσιο και διαφανές σύστημα αναθέσεων για όλες τις δαπάνες/υπηρεσίες των ΒΙ.ΠΕ., κατ’ αναλογία με το πλαίσιο του ν. 4412/2016 (ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί, δημοσιότητα, κανόνες ανταγωνισμού, ένδικα μέσα), ώστε να διασφαλίζεται η χαμηλότερη δυνατή τιμή για τα ίδια επίπεδα ποιότητας και να παύσει η ανεξέλεγκτη κοστολόγηση;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Φραγκίσκος Παρασύρης